De astronomische beurswaarde van Tesla zorgt voor gefronste wenkbrauwen bij beleggers en kritische volgers van de elektrische automaker.
Tesla valt echter niet goed te vergelijken met klassieke industrieën zoals autobouwers of computerbedrijven.
Topman Elon Musk is met iets heel anders bezig: het uit de grond stampen van een compleet nieuwe industrie, zoals dat aan het begin van de twintigste eeuw ook gebeurde.
ANALYSE – Wat critici van de maker van elektrische auto’s Tesla pas écht dwarszit, is de aandelenkoers van het bedrijf. Die steeg in twaalf maanden tijd meer dan 300 procent en bevindt zich, midden in de coronacrisis, op topniveau.
En dat terwijl de coronapandemie wereldwijd enorme gaten slaat in de autoverkopen
De beurswaarde van Tesla bedraagt intussen om en nabij de 180 miljard dollar.
De afgelopen vijf jaar schoot het aandeel Tesla alle kanten op. De koers bewoog zich tussen de 150 en ruim 1.000 dollar.
Minstens zo lastig vast te pinnen als de beurskoers, is de aard van Tesla: wat is Tesla nu eigenlijk, een techbedrijf of een automaker?
Fans van Tesla bestempelen het bedrijf van miljardair en ondernemer Elon Musk graag als een innovatief techbedrijf, vergelijkbaar met Apple. Daar volgt dan uit dat het bedrijf op de beurs ook als techbedrijf gewaardeerd moet worden.
Critici van Tesla beschouwen het bedrijf van Musk eerder als een automaker, met alle gevolgen van dien voor de waardering.
Hoewel ik lange tijd tot het kamp van de critici hoorde, ben ik de afgelopen anderhalf jaar van mening veranderd. Maar ik vind nog steeds niet dat Tesla een techbedrijf is.
Het is moeilijk om Tesla in een hokje te stoppen. Wat het bedrijf doet, lijkt namelijk sterk op de manier van opereren van ontluikende nieuwe industrieën in het begin van de twintigste eeuw.
Tesla is niet zozeer met één technologisch product bezig of met nieuwe auto’s. Het bedrijf creëert een nieuwe industrie rond alles wat te maken heeft met het einde van het tijdperk van fossiele brandstoffen. Financiële markten hebben daar oog voor. Dat zien we dus terug in de waarde van Tesla op de beurs.
Dit is het kunstje van Tesla, waarvoor we ter vergelijking terug moeten naar het begin van de twintigste eeuw.
In de 19e eeuw draaide alle vervoerstechnologie nog om het paard…
…treinen…
…en de overgang van zeilschepen naar stoomschepen, oceaanstomers en later naar schepen op stookolie.
En over olie gesproken: het ‘zwarte goud’ was waardeloos voordat nieuwe 20e-eeuwse technologieën de ontwikkeling…
…van de auto mogelijk maakten, met dank aan Henry Ford. En er kwamen ook andere toepassingen voor olie, zoals…
…plastic!
In de 20e eeuw begon ook het tijdperk van de luchtvaart, vanaf 1903.
De innovatiesnelheid was enorm. Minder dan een eeuw na de eerste vlucht van de gebroeders Wright hadden we jumbojets als de Boeing 747.
We hadden ook kernenergie…
…kernwapens…
…en mensen op de maan.
Tesla begon bescheiden. Tot 2012 had het bedrijf één type elektrische auto en verkocht daar niet erg veel van.
Maar in 2019 verkocht Tesla meer dan 250.000 auto’s en domineert het de wereldwijde markt voor elektrische auto’s.
Tesla verkoopt ook grote batterijen om stroom op te slaan…
…zonnedaken…
…de Autopilot, een zelfsturend systeem…
…en het bedrijf heeft toonaangevende nieuwe fabrieken gebouwd.
De grote ambitie van Tesla is het waarmaken van het doel van CEO Elon Musk om het fossiele tijdperk versneld achter ons te laten.
Alles overziend is Tesla meer dan de som der delen. Het is een middel om een doel te bereiken: geen fossiele brandstoffen meer. Dat is visionair en vergelijkbaar met wat 120 jaar geleden gebeurde met de eerste auto’s en vliegtuigen.
Lees meer over Tesla en Elon Musk:
- Tesla staat bekend om het bijzondere design van z’n auto’s, maar er zitten ook dramatische misbaksels bij – de mooiste en lelijkste Tesla’s op een rij
- Elon Musk krijgt geen salaris, maar heeft wel recht op Tesla-aandelen – dat levert hem nu een bonus van $770 miljoen op
- Als Tesla niet snel beter wordt in massaproductie, dan heeft Elon Musk een groot probleem – ook General Motors zit in de achtervolging
- Elon Musk vreest dat hij dood is voordat de mens een stap op Mars zet – tenzij de ruimtevaartindustrie sneller innoveert